Šta je doneo novi zakon o bezbednosti u saobraćaju?

Novi zakon o bezbednosti u saobraćaju usvojen je 22.03.2018. godine i počeo je da se primenjuje od 3. aprila. Ovaj zakon donet je sa ciljem da se isprave nedostaci prethodnog zakona, a da li će u tome uspeti ostaje da vidimo. Po statistikama Agencije za bezbednost u saobraćaju Republike Srbije, vidi se da je broj poginulih u poslednjoj deceniji u opadanju, ali u blagom porastu u odnosu na 2014. godinu kada je zabeležen najmanji broj poginulih u skorijoj istoriji Republike Srbije. Ono što je isto zabrinjavajuće je i trend rasta povređenih osoba u saobraćajnim nesrećama. U odnosu na druge evropske države i dalje smo iznad proseka po broju povređenih i poginulih u saobraćajnim nezgodama.

Novim zakonom pooštrene su kazne za preticanje kolone vozila preko pune linije, dva ili više prolazaka kroz crveno svetlo za manje od 10 minuta, vožnja sa više od dva promila alkohola u krvi, a kazna je obavezan zatvor od 30 do 60 dana ili kazna rada u javnom interesu od 240 do 360 sati, kao i 14-16 kaznenih poena i devet meseci zabrane upravljanja vozilom.

Maksimalna dozvoljena količina alkohola u krvi vozača smanjena je sa 0,3 na 0,2 promila. Pvećane su kazne za prekoračenje brzine, a kazna za nevezivanje pojasa je duplirana sa 5000 na 10000 dinara. Za prevoz dece mlađe od 12 godina uvedeno je obavezno korišćenje dečijeg sedišta ili podmetača za sedenje, u zavisnosti od uzrasta i visine deteta.

Uslovi za dobijanje vozačke dozvole su rigorozniji. Uvedena su nova pravila za mlade vozače, tako da po novom zakonu ne mogu upravljati motornim vozilom snage motora veće od 80 kilovata, a stručno lice će procenjivati da li ispunjavaju spremnost i iskustvo da upravljaju vozilom veće snage. Za mlade vozače je nulta tolerancija na alkohol, kao i na upotrebu mobilnog telefona tokom vožnje. Kako bi se poboljšao kvalitet obuke vozača, uvedene su i nove mere kontrole auto-škola i same obuke vozača kroz jedinstvenu bazu audio i video zapisa polaganja vozačkog ispita.

Novi zakon takođe je obuhvatio i veću kontrolu tehničkog pregleda vozila, uvođenjem video nadzora. Sva vozila su i dalje u obavezi da jednom godišnje obave tehnički pregled, bez obzira da li su starija od 15 godina.

Smanjene su kazne za prekršaje koji ne utiču na bezbednost u saobraćaju kao što je vožnja u zaustavnoj traci ili ako je vozačka dozvola istekla za više od šest meseci.
“Prekršajem se neće smatrati – preticanje bicikala, radnih mašina, tarktora, motokultivatora, odnosno zaprežnog vozila, preko pune linije, pod uslovima propisanim zakonom, jer je uočeno da leti to utiče na stavranje kolona, što smanjuje bezbednost na putevima”.

Post Your Comment Here